Zuiderpark 1, Groningen |  | 050-3644784

Facebook

Vijf manieren om kinderen weer in contact te brengen met hun lichaam
lijn 100

 

5 manieren om kinderen weer in contact te brengen met hun lichaam

Het lichaam is een belangrijk instrument om te voelen hoe het echt met je gaat. Toch leren we onze kinderen vrij snel om problemen op te lossen met hun hoofd. Wij helpen kinderen bij IN2-PSY graag weer contact te krijgen met hun buik. Daarom zijn wij gespecialiseerd in het combineren van cognitieve- met lichaamsgerichte therapieën voor kinderen en jeugdigen. Echter wellicht zijn enkele ‘zelf-doe-tips’ al voldoende om jouw kind te helpen weer contact te krijgen met zijn of haar buik.

 

Bewust ademen

Ademen doe je altijd, het is de weg naar je binnenwereld en je adem heb je altijd bij je. Door kinderen te leren bewust adem te halen, leer je ze de weg te bewandelen hun binnenwereld in, de weg naar hun zelf, de weg naar rust. De meeste mensen, ook kinderen, ademen hoog in hun borst en schouders. Buikademhaling zorgt ervoor dat het lichaam zachter en meer ontspannen wordt. Oefening om samen te doen: leg je handen op je buik en probeer hem uit te zetten als je inademt. Dat kan ook liggend met een steentje op je buik: merk hoe het steentje omhoog en omlaag gaat. Doe dit een tijdje en voel het verschil.

 

Grenzen bewaken

Leer kinderen vroeg in hun leven dat ze ook ‘nee’ mogen zeggen. Nee durven zeggen is ook zorgen voor jezelf en is in onze maatschappij heel belangrijk. Hiermee help je ze eigenheid en gevoel voor wat zij wel en niet willen (hun grenzen) ontwikkelen. Erken hun antwoord. En mocht het zo zijn dat jij overziet dat het toch handig is dat je kind het anders doet dan hij of zij nu gaat doen, leg dan uit wat jij ziet wat je kind nog niet ziet. Geef informatie en leg uit. Goede kans dat je kind dan met de nieuwe informatie ene nieuwe overweging maakt. Een handig boek daarover is ‘Nee! Een boek over nee en ja zeggen’, van Sanderijn van der Doef.

 

De pauzeknop

Iedereen schiet weleens uit zijn slof: handig om kinderen te leren dat ze een ‘pauzeknop’ hebben die ze in kunnen drukken als het even moeilijk wordt. Ben je bij een moment aangekomen waarvan je voelt: nu word ik boos, verdrietig of gespannen? Leg je hand dan op je pauzeknop. Die zit voor iedereen ergens anders: in je buik, je hart of op de plek tussen je ogen. Als deze knop is ingedrukt, kom je bij een moment van stoppen met doorgaan. Haal drie keer adem en pas als je helemaal uitgeademd bent, bedenk je wat je doet of zegt. Zo reageer je niet op de automatische piloot, maar heb je een beetje ruimte gemaakt voor wat er is.

 

Vervelen is cool

Doe af en toe even niets. Zegt je kind dat het zich verveelt? Prijs hem: ga zo door! Uit vervelen en stilte ontstaat vaak iets nieuws.

 

En dan nog deze… is loslaten

Mensen denken dat poepen actief is, maar het is juist ontspannen en loslaten wat je niet meer nodig hebt. Niet iets doen, maar iets laten gebeuren. Als je kind veel en dun poept, dan heeft hij lang vastgehouden en laat hij ineens veel los. Dit is niet zelden een teken van veel spanning of angst ergens voor. Kinderen kunnen bijvoorbeeld diarree krijgen bij een Cito-toets, of als ze op kamp gaan. Als ze niet goed naar de wc kunnen, kunnen ze waarschijnlijk ook niet goed loslaten. Leren ontspannen is leren loslaten en kan daarbij helpen.

 

Wat kunnen wij voor jou doen? 

IN2-PSY is een psychologen en (ortho)pedagogen praktijk gevestigd in de stad Groningen. Wij zijn gespecialiseerd in het werken met gevoelige kinderen en jeugdigen en hun ouders. Wij praten niet alleen maar tekenen, bewegen, doen yoga, leren je mindfulness en werken nog veel diverser lichaamsgericht waardoor je je weer beter gaat voelen en sterker in relatie met de buitenwereld komt te staan. Alles wat wij tegenkomen op die weg naar jouw binnenwereld ruimen we samen op. Angsten, spanning, trauma’s, nare gedachten, etc. Jullie zijn welkom bij IN2-PSY.